Selasa, 18 Oktober 2011

wajib minta kebenaran mahkamah

Wajib minta kebenaran mahkamah

Oleh ADHAM SHADAN
adham.shadan@kosmo.com.my


KOTA BHARU – Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam memerintahkan jutawan syarikat bas Ekspres Mutiara supaya mendapatkan kebenaran bertulis daripada mahkamah terlebih dahulu jika beliau mahu melakukan transaksi terhadap harta sepencarian bersama arwah isterinya bernilai jutaan ringgit yang kini dituntut oleh kesemua 11 orang anaknya.

Keputusan tersebut dibuat oleh Hakim Abu Bakar Abdullah Kutty selepas Che Ibrahim Che Ismail, 56, selaku responden memberitahu mahkamah bahawa beliau tidak berhasrat untuk menjual, melupus atau memindah milik hartanya dan hal itu diterima baik anak-anaknya.

Abu Bakar dalam penghakimannya berpendapat anak-anak jutawan tersebut yang hadir di mahkamah semalam mempunyai hak dan berkepentingan dalam kes itu.

“Dengan itu, saya arahkan supaya responden kena dapatkan perintah bertulis daripada mahkamah sekiranya mahu menjual, memindah milik atau melupus harta yang dipertikaikan itu,” kata Abu Bakar.

Anak kelima Che Ibrahim iaitu Khairul Anam, 26, yang tampil pada prosiding di mahkamah bersama abang sulung, Khalilullah, 31 bagi mewakili sembilan adik-beradik lain akur dengan keputusan mahkamah itu.

“Kalau bapa saya tidak mempunyai hasrat sebegitu, tidak apalah.

“Tapi saya harap kenyataannya itu direkodkan dan sekiranya bapa saya memungkirinya, tindakan menghina mahkamah boleh dikenakan ke atasnya,” ujar Khairul Anam yang kini merupakan peniaga kecil-kecilan.

Ketika ditanya Abu Bakar apakah pembangunan yang mahu dilakukan akan menjadikan nilai hartanah itu terus bertambah, Che Ibrahim berkata: “Ya diyakini nanti akan terus bertambah.”

Abu Bakar membuat keputusan itu dalam prosiding permohonan anak-anak jutawan berkenaan untuk mendapatkan perintah interim inter parte bagi menghalang responden daripada melakukan sebarang transaksi terhadap harta berkenaan.

Kes induk iaitu saman tuntutan harta sepencarian tersebut akan didengar pada 22 November ini.

Che Ibrahim hadir di mahkamah semalam dan diwakili peguam Alawi Mohd. Rashid.

Sejurus kes tersebut selesai diputuskan, Alawi menyuarakan permohonan anak guamnya di depan hakim supaya mahkamah melarang media daripada membuat liputan terhadap kes itu kerana ia boleh menjejaskan reputasi perniagaan responden.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan