Rabu, 15 Julai 2009

tipu hak milik tanah

Ibu dapat semula tanah dipindah milik

PUTRAJAYA 14 Julai - Selepas bertahun-tahun menunggu, seorang warga emas akhirnya berjaya mendapatkan kembali tanah peninggalan arwah suaminya yang kini bernilai hampir RM1 juta setelah Mahkamah Rayuan memutuskan hak milik tanah itu dipindahkan kepada anak lelakinya secara penipuan.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Md. Raus Sharif memutuskan demikian ketika menolak rayuan Osman Ahmad, 52, sekali gus mengekalkan penghakiman Mahkamah Tinggi Alor Setar, Kedah yang memutuskan tanah seluas 2.8 hektar di Langkawi itu kekal milik ibunya, Yah Kasim, 75.

Hakim Md. Raus yang bersidang bersama Hakim Datuk Kang Hwee Gee dan Hakim Datuk Sulong Matjeraie turut sebulat suara memerintahkan kos RM10,000 dibayar kepada wanita tersebut.

Jeliha Ahmad, 42, yang hadir bagi pihak ibunya hari ini bersyukur kerana tanah tersebut dikembalikan kepada pemiliknya bagi membolehkan ia dikongsi secara adil dengan adik beradik yang lain.

''Ibu saya menangis ketika dihubungi melalui telefon di Langkawi kerana berjaya memperoleh kembali tanah itu selepas bertahun-tahun menunggu,'' ujarnya ketika ditemui pemberita di pekarangan Istana Kehakiman di sini.

Osman merayu terhadap keputusan Hakim Datuk Mohd. Sofian Abd. Razak pada 10 Mei 2007 yang membenarkan permohonan ibunya bagi mendapatkan semula tanah itu.

Yah dalam pernyataan tuntutannya menyatakan, Osman telah melakukan penipuan bersubahat dengan kerani di Pejabat Tanah Langkawi melalui penyediaan dokumen bagi memindahkan hak milik tanah itu ke atas namanya.

Osman dalam pernyataan pembelaannya pula menyatakan, dia telah menolong bapanya, Ahmad Sirat mengusahakan tanah itu sejak berusia 12 tahun.

Tanah itu yang terletak di Bukit Wang, Mukim Kedawang, Langkawi pada asalnya milik suami wanita itu yang diusahakan untuk bercucuk-tanam.

Selepas kematian suaminya pada tahun 1973, Yah mengusahakannya untuk menyara anak-anak seramai lapan orang sambil berulang ke Pejabat Tanah Langkawi bagi mendapatkan geran.

Bagaimanapun pada 1989, Osman membawa ibunya ke Pejabat Tanah Langkawi atas alasan geran tanah sudah dikeluarkan dan wanita itu perlu menurunkan cap jarinya bagi urusan dokumentasi.

Yah yang merupakan seorang buta huruf kemudian menurunkan cap jari pada sekeping kertas dan proses itu dilakukan di hadapan seorang kerani, bukannya Pentadbir Tanah Langkawi. UM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan